Stresul. 8 strategii de gestionare – Elizabeth Anne Scott

stresul

Stresul. Vorbim atât de mult despre el, îi resimțim efectele în fiecare zi și, totuși, nu știm mai nimic despre el. Mă veți contrazice, poate. Și vă înțeleg, pentru că și eu eram convinsă că nu este prea mare lucru de știut despre stres. Asta până când am citit cartea „Stresul. 8 strategii de gestionare”, în urma căreia am înțeles că habar n-avem ce este stresul, de fapt.

Cartea „Stresul. 8 strategii de gestionare” este scrisă de Elizabeth Anne Scott, blogger de succes și coach acreditat în consiliere, terapie familială și sănătate mintală. Autoarea a obținut o diplomă de licență în psihologie. La noi, cartea a apărut la Editura Herald, o editură la care am descoperit deja câteva cărți interesante. V-am vorbit în trecut despre „Fenomenul Bullying. 8 strategii pentru a-i pune capăt” și „Părinții și tehnologia digitală”, ambele apărute la Editura Herald.

Ce este stresul?

Cum vă spuneam, odată ce am citit cartea aceasta, mi-am dat seama că habar n-aveam ce este stresul. Știam despre stres, știam ce efecte nocive are asupra sănătății și vieții, dar nu știam mai nimic legat de stres, de fapt. Am aflat, din carte, că stresul este numit generic așa când, în realitate, există stresori, adică situații declanșatoare de stres, dar există și diverse tipuri de stres.

În introducere, autoarea ne vorbește despre diferiții stresori și diversele tipuri de stres. În plus, ne aduce la cunoștință faptul că există și forme bune de stres, nu doar forme rele. Tipurile de stres sunt: eustresul, stresul acut, stresul episodic și stresul cronic. Apoi, ne vorbește despre sursele și efectele stresului, semnele stresului excesiv și despre schimbările pe care trebuie să le facem pentru a elimina stresul din viețile noastre.

Așa cum spune și autoarea, pentru a reuși să gestionăm stresul, nu este suficient să citim această carte. Trebuie să aplicăm strategiile de gestionare în permanență, să fim consecvenți și să încercăm până reușim.

8 strategii de gestionare a stresului

După ce ne oferă principalele informații despre stres și stresori, autoarea ne oferă opt strategii de gestionare a stresului. Iată care sunt acestea, exact așa cum apar în carte:

1. Conștientizați-vă stresorii

În cadrul acestei strategii, autoarea ne prezintă care sunt principalele surse de stres din viața noastră. În general, printre sursele frecvente de stres se numără slujba, cerințele neclare, cerințele imposibil de îndeplinit, lipsa recunoașterii meritelor, penalități mari pentru greșeli, lipsa provocărilor, relațiile toxice, faptul de a avea o persoană în grijă – copil, persoană vârstnică sau persoană bolnavă –, programul foarte încărcat, sănătatea și atitudinea.

În ceea ce privește atitudinea și perspectivele, ne vorbește despre ruminații, gândirea negativă și distorsiunile cognitive. Trebuie să recunosc că m-am regăsit în rândurile autoarei, în ceea ce privește ruminațiile și gândirea negativă. O să vă las un fragment care explică, pe scurt, ce sunt ruminațiile:

„Ruminația presupune a stărui asupra aspectelor negative, mai ales atunci când nu se poate face nimic în legătură cu acestea. (…) ruminația este o formă neproductivă și negativă de a ne gândi la lucrurile din viața noastră care deja ne stresează.”

La final, ne oferă câteva idei de activități pe care le putem încerca. Printre acestea se numără ținerea unui jurnal, meditația și solicitarea ajutorului de la un prieten.

2. Învățați să vă neutralizați reacția în fața stresului

Așa cum este și denumirea strategiei, în cadrul acesteia, autoarea ne vorbește despre diferitele reacții pe care le avem sau le putem avea în fața stresului. Odată ce învățăm să ne controlăm aceste reacții, putem gestiona stresul la care suntem supuși. Ne explică despre rolul percepției și efectele stresului cronic. La final, activitățile sugerate presupun exerciții de relaxare, exerciții de respirație, vizualizările, relaxarea musculară progresivă, aitohipnoza, minimeditația, antrenamentul autogen și solicitarea sprijinului.

3. Aveți grijă de corpul vostru

Autoarea spune că stresul și autoneglijarea formează un cerc vicios. Ne vorbește despre importanța pe care o are autoîngrijirea și despre cum afectează stresul sănătatea, dar și efectele sănătății precare asupra stresului. Printre principalele aspecte importante care țin de autoîngrijire se numără alimentația corespunzătoare, activitatea fizică și somnul.

4. Obțineți starea mintală potrivită

Poate știți deja că atitudinea pe care o avem este extrem de importantă pentru modul în care percepem și simțim diversele lucruri, precum stresul. Cu atitudinea potrivită, putem controla reacțiile pe care le avem în diverse împrejurări. Autoarea ne vorbește despre diversele atitudini, printre care se numără și optimismul și pesimismul. Nu știu voi, dar eu cu siguranță mă încadrez în categoria oamenilor pesimiști. Aveam eu o bănuială privitor la acest aspect dar, după ce am citit descrierea din carte, m-am convins că exact acolo sunt! Conform specialiștilor, acest aspect chiar are efecte asupra vieții și sănătății noastre.

„Optimiștii se bucură de o sănătate emoțională mai bună, sunt mai longevivi, au mai mult succes în viață și, desigur, sunt mai puțin stresați.”

Dintre activitățile pe care autoarea ne recomandă să le încercăm fac parte: oprirea gândurilor, exercițiul ciupirii elasticului, inspirarea profundă, ținerea unui jurnal, midfulness, minisesiuni de meditație și meditația cu ciocolată.

5. Reduceți stresorii când este posibil

Uneori, ne aruncăm singuri în vâltoarea stresului. De exemplu, când suntem deja copleșiți de sarcini, dar acceptăm sarcini suplimentare, din diverse motive – fie pentru că ne dorim să câștigăm mai mult, fie pentru că nu ne dorim să îi supărăm pe cei din jur. În cadrul acestei strategii, autoarea ne învață cum să reducem stresorii, atunci când acest lucru este posibil.

6. Cultivați relații sănătoase

Relațiile cu cei din jur au un impact puternic asupra nivelului de stres. Fiecare persoană are în jur cel puțin o persoană a cărei prezență îi produce o stare de stres. Conform autoarei, relațiile sănătoase sunt asociate cu o sănătate mai bună. De asemenea, ne explică modul în care putem pune capăt relațiilor toxice.

7. Puneți în aplicare psihologia pozitivă

În acest capitol, autoarea ne vorbește despre ce este psihologia pozitivă și de ce este importantă. Ne vorbește, de asemenea, despre plăceri, ne dă exemple de plăceri pe care le putem avea și ne spune cum ne putem bucura de efectele acestora. Un alt mod pozitiv prin care putem gestiona stresul sunt gratificările.

8. Practicați obiceiuri durabile de formare a rezilienței

În cadrul ultimei strategii de gestionare a stresului, autoarea ne oferă câteva exemple de obiceiuri care funcționează pentru a reduce stresul. Printre acestea se numără meditația, exercițiile fizice și jurnalul.

Stresul – strategii pentru gestionare

La finalul acestor strategii, ne ajută cu informații despre cum să creăm un plan de acțiune, care să ne ajute să combatem stresul.

Eu sunt o persoană extrem de stresată, motiv pentru care am și vrut să citesc această carte. Cum spuneam anterior și cum spune însăși autoarea, simpla citire a acestei cărți nu te ajută să combați, efectiv, stresul, ci doar să înțelegi mai bine ce este stresul, care pot fi cauzele care îl provoacă și cum poate fi gestionat. Pentru a scăpa de stres, este nevoie să urmezi strategiile prezentate în cadrul cărții și să lupți cu adevărat pentru acest lucru.

M-am regăsit mult în această carte, totuși, și m-a ajutat să înțeleg anumite stări prin care trec adeseori. Uneori, în trecut, chiar fără să știu, am pus în aplicare unele dintre sfaturile date de autoare, cum ar fi cel privitor la relațiile toxice. Este strategia despre care pot să vă confirm că funcționează, într-adevăr. Voi încerca să pun în aplicare și celelalte recomandări. Până atunci, vă recomand să citiți si voi cartea „Stresul. 8 strategii de gestionare” dacă aveți probleme cu stresul sau dacă vreți, pur și simplu, să aflați mai multe despre acesta.

Cartea „Stresul. 8 strategii de gestionare” se găsește pe site-ul Editurii Herald.

8 thoughts on “Stresul. 8 strategii de gestionare – Elizabeth Anne Scott

  1. Stresul este o problemă cu care ne confruntăm zi de zi dacă nu știm cum să ne gestionăm sarcinile.
    Îmi plac mult cărțile de genul și sunt foarte utile 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: